2012年7月19日 星期四

(2012.7.19) [教練] 范馬維克享受刺激環法 (Van Marwijk in Tour de France)

歐洲杯滑鐵盧范馬維克照樣好眠,環法卻讓他嚇破膽?(Van Marwijk slaapt goed na EK-echec, maar staat doodsangsten uit in Tour)

昨天是范馬維克(Bert van Marwijk)在歐洲杯後第一次公開露面。他在環法公開賽第十六站擔任嘉賓,跟在Argos-Shimano車隊的領頭車後面。



范馬維克是自行車愛好者。他對荷蘭國家電視台(NOS)說:「我必須說,這個經驗太特別了。有個陡坡讓我快嚇死了。這比賽競爭好激烈啊,我之前看過其他自行車比賽的路段,但沒這個驚險。我以前就很佩服選手,現在更是欽佩。還有司機也是,如果是我,左右兩邊的懸崖早就讓我投降了。」

范馬維克似乎有點心不在焉,大概是他剛放完暑假。「我現在時間多得是,到這裡我感覺很不錯。他們告訴我很多關於自行車和比賽的訣竅,這經驗很難得。」

至於國家隊在歐洲杯慘敗(一勝未得),范馬維克沒多說。「你問我最近過得怎樣喔?我過得挺好的啊,別擔心我。我自己決定退下國家隊主教練職位的,對我來說這是個解脫。所以這之後我很快就去渡假了,我的假期很悠閒,和家人與小小孩玩得很開心。我現在有時間做這些真的很棒,下周我還要去倫敦看奧運,大概待個三天吧,超期待的;以前我沒時間看,現在有了。」

范馬維克似乎也不再操心國家隊的事務。「我真的沒在注意耶。除了被人問到,像現在。我有時會想,但不是瘋狂地想,畢竟這(足球)還是我喜歡的東西。我總是睡得很好,現在也是。」

「我的未來?或我的去向?這我不知道。現在情況又有點不同囉,我先前接到幾個offer,但我通通沒興趣。然而接下來如果有甚麼新玩意找上門,我可能就會認真考慮了。當然這關係到的是整整一年的時間,老實說我也沒個主意。總之,這些讓我的生活又開始刺激了。」

(回到單車......) Argos車隊領頭Christian Guibertau說:「真是熱鬧的一天啊!我想,貝特 (即范馬維克) 今天整個很享受。在那個下坡,他顯得有點緊張,畢竟我們速度很快。不過我總得把大夥兒逼緊一點嘛(笑)。」

相關文章:(2012.7.6)范加爾回來了
                  (2012.6.27)范馬維克離職

Oud-bondscoach Bert van Marwijk trad gisteren, voor het eerst sinds hij opstapte bij Oranje na het teleurstellende EK voetbal, weer in de publiciteit. Hij was in de zestiende touretappe te gast bij de wielerploeg van Argos en volgde de koers vanuit de ploegleiderswagen.


Wielerliefhebber Van Marwijk bij de NOS-radio: 'Een hele  belevenis moet ik zeggen. Ik heb doodsangsten uitgestaan in die afdaling. Het gaat zo ongelooflijk hard. Heb wel koersen gezien, maar nooit eentje zoals deze. Had al veel respect voor wielrenners, maar nu nog meer. En ook voor de chauffeurs. Ik ben niet zo'n held als er links en rechts afgronden zijn. Het was afzien.'

Van Marwijk had wel zin in een verzetje, nu hij net van vakantie is teruggekomen. 'Het kwam met goed uit, ik heb nu de tijd. Ze hebben me alles verteld over de tactiek, de fietsen. Het was mooi om mee te maken.'

Over het teleurstellend verlopen EK, waar Oranje zonder een enkele zege werd uitgeschakeld in de groepsfase, wilde Van Marwijk niet al te veel kwijt. 'Hoe het met me gaat? Over mij hoef je je geen zorgen te maken. Het gaat heel goed met mij. Ik heb uiteindelijk zelf besloten om te stoppen met Oranje. Dat was voor mij wel een opluchting. En ik ben daarna ook vrij snel op vakantie gegaan. Ik heb een hele fijne relaxte vakantie gehad, met familie en kleinkinderen. Ik heb hier nu tijd voor, dat is hartstikke leuk. Volgende maand ga ik een dag of drie naar de Olympische Spelen, daar verheug ik me ook erg op. Dat kon vroeger niet, nu wel.'

Met Oranje is Van Marwijk naar eigen zeggen niet al te veel meer bezig. 'Ik denk er eigenlijk nooit bewust aan. Alleen als ik er mee wordt geconfronteerd, zoals nu. Ik denk er niet zo gek veel aan, soms. Maar dat zijn ook dingen die ik voor mezelf hou. Ik heb altijd goed kunnen slapen, en dat kan ik nog steeds.'

'Mijn toekomst? Of ik weer aan de slag ga? Dat weet ik niet. Het is ook wel een spannende tijd weer. Ik heb wat aanbiedingen gekregen, maar daar had ik geen zin in. Maar als er morgen iets voorbij komt, kan ik er weer heel anders over denken. Maar het kan ook een jaar duren, ik heb geen flauw idee. Nogmaals, het maakt het wel spannend.'

Argos-ploegleider Christian Guibertau: 'Het was een gezellige dag. Bert heeft volgens mij genoten. Tijdens de afdalingen was hij wel een beetje bang. We gingen heel snel. Maar, ja. Ik moet de renners bijhouden, hè.'

沒有留言:

張貼留言